Κυριακή, 27 Μαΐου 2012

Κρυμμένη ζάχαρη

Η ζάχαρη είναι κάτι το οποίο αρέσει στους περισσότερους από εμάς και την καταναλώνουμε ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ είτε προσπαθούμε να τη μειώσουμε είτε όχι. 


Και αυτό διότι η ζάχαρη βρίσκεται παντού σε όλα σχεδόν τα βιομηχανοποιημένα τρόφιμα αφού προστίθεται σε διάφορες μορφές από τις εταιρείες που τα παράγουν με σκοπό να βελτιωθεί η γεύση των προϊόντων αυτών και με τελικό στόχο πάντα τη μεγιστοποίηση του κέρδους.
Η ζάχαρη σαν συστατικό μπήκε στη ζωή μας πολύ πρόσφατα, περίπου έναν αιώνα πριν. Παλιότερα ήταν προνόμιο μόνο των πλουσίων, ένα προϊόν πολυτέλειας αλλά σήμερα υπάρχει παντού σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές.


Η λευκή ζάχαρη δυστυχώς δεν προσφέρει καμία θρεπτική ουσία (βιταμίνες, ιχνοστοιχεία) παρά μόνο σκέτες θερμίδες υπό τη μορφή υδατάνθρακα. 


Από την άλλη πλευρά, η καστανή, μαύρη και μη επεξεργασμένη ζάχαρη επίσης δεν είναι και πολύ καλύτερες αφού η περιεκτικότητα των ιχνοστοιχείων και βιταμινών του συμπλέγματος Β που περιέχει είναι σε ελάχιστη ποσότητα.

Η καστανή, μαύρη και ανεπεξέργαστη ζάχαρη οφείλουν το σκούρο χρώμα τους και τη μικρή τους περιεκτικότητα σε θρεπτικά στη μελάσα, η οποία περιέχει ιχνοστοιχεία (ψευδάργυρο, χαλκό, μαγγάνιο, φωσφόρο, κλπ) και βιταμίνες πιο πολύ του συμπλέγματος Β. Η μελάσα είναι λιγότερο γλυκιά από τη λευκή ζάχαρη και έχει γλυκόπικρη γεύση, συνεπώς και η λευκή ζάχαρη είναι λίγο πιο γλυκιά από τη μαύρη.
Ουσιαστικά τη μελάσα θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε σαν το υποπροϊόν της ζάχαρης.


Εξαιτίας των θερμίδων που βάζουμε στον οργανισμό μας χωρίς αυτές να συνοδεύονται από άλλα θρεπτικά συστατικά όταν για παράδειγμα τρώμε ένα donut ή ένα κρουασάν το οποίο περιέχει μόνο λευκή ζάχαρη, λευκό αλεύρι (απαλλαγμένο όπως γνωρίζεται από μέρη του σπόρου του σιταριού που περιέχουν βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες) και λίγο αυγό, ο οργανισμός μας λαμβάνει αυτό που λέμε "κενές" θερμίδες.


Για να πέψει αυτό το είδος τροφής, όπως και κάθε είδος τροφής αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει ο ίδιος ο οργανισμός μας κάποια θρεπτικά συστατικά που έχει αποθηκευμένα. Είναι όμως προφανές ότι επειδή ένα τέτοιο τρόφιμο όπως ένα donut ή κάτι με πολύ ζάχαρη δεν περιέχει αρκετά θρεπτικά συστατικά (χοντρικά τα εξηγώ) ώστε να προσφέρει στον οργανισμό, ο οργανισμός χάνει στην ουσία, κυρίως βιταμίνες όπως η ριβοφλαβίνη, η νιασίνη και άλλες του συμπλέγματος Β.
Δείτε εδώ για ποιο λόγο πραγματικά θα έπρεπε η ζάχαρη να κατηγορείται.


Οι εταιρείες όμως τροφίμων για να μπορέσουν να πουλήσουν περισσότερο κάνουν το εξής. Προσθέτουν ζάχαρα στα προϊόντα τους βελτιώνοντας τη γεύση τους, όμως ταυτόχρονα γράφουν μπροστά με μεγάλα γράμματα ότι τα προϊόντα αυτά ΔΕΝ περιέχουν ζάχαρη. Κάτι το οποίο είναι εντελώς ψευδές αφού περιέχουν ζάχαρη απλά με άλλη ονομασία!


Τα ονόματα αυτά, τα οποία αναγράφονται με ψιλά γράμματα πίσω στην ετικέτα μπορεί να είναι:


σιρόπι αγάβης, amazake, σιρόπι μαλτόζης ή κριθαριού, σιρόπι ρυζιού ή και καστανού ρυζιού, χυμός ζαχαροκάλαμου, χρώμα καραμέλας, carbitol, σκόνη χαρουπιού, σιρόπι καλαμποκιού ή high fructose corn syrup (από τα πιο διαδεδομένα), δεξτρόζη, δυσακχαρίτες, FOS, συμπυκνωμένος χυμός φρούτου, φρουκτόζη, γλυκόζη, γλυκερόλη, γρεναδίνη, μέλι, υδρολυμένο άμυλο, λακτόζη, μαλιτόλη, μαλτοδεξτρίνη, μανόζη, σιρόπι σφένδαμου, μονοσακχαρίτες, πεντόζη, σιρόπι σταφίδας, σακχαρόζη, σορβιτόλη, σουκρόζη, ξυλόζη, ξυλιτόλη, κλπ.


Πολλά εε; Και υπάρχουν άλλα τόσα που χρησιμοποιούνται από τις βιομηχανίες και μπορεί να είναι είτε συνώνυμα της ζάχαρης, όπως η σακχαρόζη και η σουκρόζη είτε καθαρή γλυκόζη όπως η δεξτρόζη που απορροφάται απευθείας είτε άλλα είδη σακχάρων (πχ: λακτόζη, πεντόζη) είτε παρόμοια της ζάχαρης μόρια (γρεναδίνη, μέλι, σιρόπι κριθαριού, κλπ).





Καλοστημένη η απάτη λοιπόν ειδικά αν δούμε αναλυτικά τα τρόφιμα που περιέχουν γενικά κάποιο σάκχαρο όπως:

  • Γιαούρτια με γεύσεις ή με γλυκιά γεύση
  • Κονσέρβες
  • Προμαγειρεμένα και κατεψυγμένα φαγητά
  • Κετσαπ
  • Αναψυκτικά
  • Κομπόστες, μαρμελάδες, χυμοί τυποποιημένοι
  • Μπάρες δημητριακών και δημητριακά πρωινού
  • Κράκερ, κριτσίνια, ψωμιά, κλπ
  • Έτοιμες σάλτσες
και πολλά πολλά άλλα... Για αυτό το λόγο πάντα να ελέγχετε τις ετικέτες αυτών που αγοράζετε για να έχετε τη γνώση των υλών που βάζετε στο σώμα σας.



Έτσι αν δεν κάνει το άτομο μία ισορροπημένη διατροφή καταναλώνοντας μέσα σε αυτή και πλήρη δημητριακά ολικής άλεσης και φρούτα και λαχανικά δεν είναι δυνατό να περιμένει να μην έχει σοβαρές διατροφικές ανεπάρκειες, οι οποίες σύντομα θα οδηγήσουν σε λιγότερο ή περισσότερο σοβαρά προβλήματα υγείας.


Προσωπικά θα σας πρότεινα να ελαττώσετε ότι έχει σχέση με ζάχαρη και ότι μείνει να το αντικαταστήσετε με μέλι και μελάσα. 
Εντάξει τρώτε και λίγη ζάχαρη με μέτρο όμως!
Η μελάσα και κυρίως η μελάσα blackstrup η οποία και μένει μετά από την πλήρη απομάκρυνση της ζάχαρης από το ζαχαροκάλαμο, περιέχει σημαντικές ποσότητες μαγγανίου, χαλκού, σιδήρου και ασβεστίου, αφού 2 κουταλιές της σούπας προσφέρουν περίπου αντίστοιχα 18%, 14%, 13% και 12% περίπου των ημερησίων αναγκών μας σε αυτά τα μέταλλα. 
Επίσης μόνο 1 κουταλιά της σούπας περιέχει περίπου 450mg καλίου σχεδόν όσο μία μικρή μπανάνα. Ακόμα είναι και καλή πηγή Β6 και σεληνίου αλλά περιέχει και μικρότερες ποσότητες άλλων βιταμινών και ιχνοστοιχείων. 
Όπως καταλαβαίνετε πολύ καλά είναι πολύ πιο θρεπτική από τη ζάχαρη.


Όσον αφορά το μέλι μπορείτε να δείτε τη σχετική δημοσίευση.
http://yourdailynutritionist.blogspot.com/2012/05/blog-post_29.html


Επίσης άλλα γλυκαντικά εκτός της ζάχαρης που υποτίθεται ότι είναι "ακίνδυνα" όπως η φρουκτόζη η οποία περιέχει τις ίδιες θερμίδες με τη ζάχαρη ή τεχνητά γλυκαντικά όπως η ασπαρτάμη και η σακχαρίνη ή και το νέο που είναι τελευταία στη μόδα, το φυσικό γλυκαντικό από στέβια σχολιάζονται στην παρακάτω δημοσίευση.
http://yourdailynutritionist.blogspot.gr/2012/06/vs.html



http://www.sixstepstobetterhealth.com/processed.html
http://www.bionews.gr/2011/06/02/
http://ygeia.tanea.gr/default.asp?pid=5&faqID=4243&la=1
http://www.livestrong.com/article/285407-black-strap-molasses-nutrition/
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackstrap_molasses
http://www.diatrofi.gr/index.php/food/
http://www.mamakid.gr/index.php?option

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου